Sv: Båtflyktninger i Middelhavet
Opprinnelig lagt inn av Esme, her.
Jeg er enig i at vi må hjelpe flere, det er hjerteskjærende det som foregår og selv om vi ikke kan berge alle, så er det jo all forskjell på de som blir berget.
Men jeg tror at mange nordmenn ikke er villige til å ofre noe sånn egentlig, si at alle barn med spesielle behov hadde mistet støtten sin da, fordi pengene skal gå til flyktninger, eller at alt av akuttpsykiatri hadde blitt mer eller mindre tatt i forbindelse med at traumatiserte flyktninger trengte det mer. Eller at det hadde blitt innstramminger på trygdeytelser, hadde vi fortsatt ønsket det?
Jeg synes vi kan ta en debatt på hva vi faktisk er villige til å gå ned i standard på, fordi det er det som trengs i så fall, det er ikke ressurser til å ta imot så mange dersom vi ikke er villige til å reelt dele på godene.
Enig i dette.
Og så tenker jeg at det muligens vil føre til FLERE dødsfall på havet på sikt at man mottar dem som flyktninger i Europa. Da vil jo de som sitter igjen på Afrikasiden av Middelhavet fortsette å prøve å komme seg over - og en del av dem lide drukningsdøden. Dersom alle ble plukket opp og returnert til Afrikasiden - for så å kunne søke om flyktningestatus og bli en del av kvoteflyktningene i verden - eller at FN leier land et sted og tar ansvar for dem som noen foreslo - ville det nok hatt en preventiv effekt og gjort menneskesmuglernes jobb mindre lukrativ. Det ville helt sikkert ført til mange færre båter (eller baljer) på Middelhavet.
Hver enkeltskjebne er så hjerteskjærende - men hvis man ser litt stort på det, er det faktisk nødt til å skje noe i de landene disse stakkars menneskene kommer fra, for vi kommer aldri til å klare å flytte alle de som har det vondt til Europa.
FN har en stor jobb å gjøre i forhold til de landene hvor mange av disse kommer fra, det er i hvert fall sikkert.