Vis enkelt innlegg
Gammel 03-05-15, 09:48   #12
Karima
I tropene

Karima sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Karima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt liktKarima er virkelig godt likt
Standard

Sv: India, kanskje?

For all del, dra til India! Må oppleves.

Jeg har vært der mye, ikke bare på ferie, men det også. Både med barn ned i toårsalderen og på egen hånd. Jeg har aldri følt meg annet enn trygg, og selv om mediedekningen av seksualisert vold kan gi en følelsen av at det er full unntakstilstand i landet, har det neppe skjedd noen stor endring, verken i den ene eller andre retningen.

Uansett: Mumbai er en fantastisk by, her kan dere fint bruke en uke. Ingen tvil om den er krevende, det er mye folk, mye lyd og mye å se, ikke alt er like vakkert. Skal dere bo hos vennen din? Hvis ikke, kan jeg gi meg tips på hvor det er lurt å bo og bra hoteller og sånn.

Havet rundt Mumbai er dessverre så forurenset at strendene her er til å rusle og se på folk (som kan være ganske gøy i seg selv), bading må man reise noen timer for å oppleve. Men kan anbefale fine steder til det også.

For strandferie kan jeg anbefale Kerala på det varmeste. I Kovalam eller Varkala kan du bo på enkle små "resorter" (de kaller dem det) midt inne i village-en, eller du kan velge et mer fancy ett. Små forhold, så det er uansett ikke mange hundre metrene til stranda. Særlig Varkala er litt backpacker-preget, men jeg har aldri syntes det var plagsomt. Mulig det kommer av at jeg har hevet hotellstandarden min siden jeg var backpacker, og at de bor helt andre steder. Lite charterturister i Kerala da jeg var der, men det er fem år siden sist nå.

Ellers er det masse annet å se og gjøre i Kerala, om man blir lei av stranda. Veldig enkelt og rolig å reise rundt (til India å være, mind you).

Goa har jeg bare vært en langhelg, men jeg koste meg der også. Nydelige strender, fantastisk mat. Mange svensker charterturister på vårt hotell, men det var noe helt annet enn å være på et star tour-hotell på Mallorca, altså.

Timing er viktig uansett hvor du drar. Vår sommer er regntid de fleste steder. Jeg elsker regntida, og storbyferie i Mumbai kan fint gjennomføres mellom juni og august (det regner jo ikke non-stop). Men for strandferie funker det ikke. Beste tidsrom for hele Sør-India er november til februar, da er det vinter, som betyr tørt, men ikke altfor varmt. Jeg har stort sett unngått sommeren i Mumbai (mars til juni), altfor varmt og fuktig. Og jeg tåler varme veldig godt.