Sv: Båndtvang for hund
Opprinnelig lagt inn av Mikkeline, her.
Vil du prikke meg hvor dette er, Hyacinth? Jeg besøker ofte byen deres og har foreløpig bare funnet friområde i Sørmarka, og på strendene de dagene det er lov. Veldig greit å ha flere alternativer.
Nå når det er båndtvang holder vi vår i bånd. Han går etter fugl, så det er ikke noe alternativ å gamble med det. Ellers i året har vi ham løs i skogsområder, men ikke der det er oppmerkede turstier. Det er helt tydelig at hunden setter stor pris på å få løpt fra seg. Det klarer vi ikke å kompensere for uansett hvor langt bånd vi måtte ha.
Det er i Sørmarka jeg mener. Det er jo stort, det største friområdet for hunder i Norge, leste jeg. Jeg kan gå der en time hvis jeg går fram og tilbake, og flere ulike veier. Det er sletter, tett barskog, løvskog, myr, og knauser. Området strekker seg jo helt fra gravlunden på Hinna og opp til tunnelen. Jeg tror nok det området er flere kvadratkilometer, og det fine er at det kan brukes på så mange ulike måter. Om vinteren, når det ikke er båndtvang (20.
aug til 1. april) går vi uten bånd i resten av Sørmarka også (ikke vest for motorveien, der er det helårsbåndtvang). Da går vi ikke på stier, men inni tett skog, og når man går området på kryss og tvers, så er det mye ulikt terreng og et par timers vandring. Jeg holder meg unna stiene fordi jeg ikke stoler på henne når hun ser hester.
Til sammenligning er de andre friområdene (de inngjerdede) knøttsmå og en invitasjon til konflikter mellom hunder. Det er en liten på tjensvoll og en litt større ved vannassen. Begge avbefales av hundeskoler. Vi bruker dem ikke.
Strendene har ikke de båndfrie dagene nå lenger, hørte jeg. Pga fuglelivet, tror jeg. Det ble nylig innført.
Ved Vannassen er det også agilitybane, forresten. Jeg har lyst å gå på kurs der, men det er skrekkelig dyrt. Et par tusen for en helg, og det er det, liksom. Da liker jeg bedre naturlige hindere i naturen, og de får man mye av.
Sist redigert av Hyacinth : 04-05-15 kl 22:51.
|