Sv: Ingen vits å anmelde voldtekt
Jeg tenker at hvis noen f.eks. har blitt lurt eller manipulert til å ha seksuell omgang, så skal dette kunne være straffbart, selv om det ikke er voldtekt. På samme måte som hvis man blir lurt eller manipulert til å gi bort penger, så er dette svindel, selv om det ikke er ran. Men jeg aner ikke hvordan det skal klassifiseres når det gjelder seksuell omgang.
Voldtekt er veldig klart definert, ser jeg:
Sitat:
Den som
a) skaffer seg seksuell omgang ved vold eller ved truende atferd, eller
b) har seksuell omgang med noen som er bevisstløs eller av andre grunner ute av stand til å motsette seg handlingen,
eller
c) ved vold eller ved truende atferd får noen til å ha seksuell omgang med en annen, eller til å utføre tilsvarende
handlinger med seg selv,
straffes for voldtekt med fengsel inntil 10 år. Ved vurdering av om det er utøvd vold eller truende atferd eller om fornærmede
var ute av stand til å motsette seg handlingen, skal det legges vekt på om fornærmede var under 14 år.
Det MÅ altså innebære vold, trusler eller at fornærmede skal være ute av stand til å motsette seg atferd. Det var sikkert klinkende klart for mange, men jeg har ikke hatt definisjonen så langt frem i pannebrasken.
|