Vis enkelt innlegg
Gammel 17-05-15, 18:36   #48
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vil man få servert kjøtt som ikke er halal hos muslimer?

Jeg spiser den maten jeg får når jeg er på besøk, stort sett. I min verden er det litt uoppdragent å ikke spise kjøttet man får servert kun fordi noen har velsignet det. Venner er snille med hverandre, er ikke det litt av "kontrakten"? Jeg er fristet til å dra frem eksempelet med den asiatiske eleven som hadde med mat (hjemmelaget pizza tror jeg det var) til alle i klassen, uten å reflektere over at det fantes "kjøttregler". Så spør en elev: "Er det svin?" Eleven ser forvirret ut, og innser at hun ikke vet helt sikkert. (Det er ikke alle som er like interessert i mat, selv om man kan fnise litt av at noen ikke vet at skinke er gris.) Jeg måtte slå fast at, jo, det er svin. Og det som skjer da, det kommer jeg aldri til å glemme. Noen velger å ikke spise maten (noe som selvsagt er helt ok), mens noen av guttene (en del faktisk) tar en lynrask avgjørelse av at venner er viktigere enn kjøtt, og spiser og roser maten. De guttene der, de reddet æren til en ung jente i et nytt land. Jeg ville aldri forventet at muslimer skulle spise svin, og hadde aldri servert det selv, men som sagt, jeg glemmer det aldri. Og det har jeg med meg i situasjoner der det blir servert mat som jeg kanskje er litt ubekvem med. Ikke halal, men innmat f.eks.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat