Sv: Skal du bo der du bor nå til du "bæres ut"?
Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.
Det KAN jo hende, men mine foreldre flyttet fra enebolig og hage lenge før de var 60. Ikke fordi de er makelig anlagt, men fordi de reiser så mye at de ikke vil ha forpliktelsene. De er på hytta (med hage), hos oss, på lange ferier, på helgeturer.
Og det er sånn jeg ser for meg pensjonsalderen også; vinteren på reise, sommeren på Øen, med barnebarn og alene. Da har jeg ikke noe behov for å plukke epler og russetamponger fra egen hage i tillegg.
Foreldrene mine flyttet også i leilighet før de fylte 60, tror faktisk at mamma var yngre enn det jeg er nå, da de flyttet.
De flyttet fra en stor enebolig til en stor leilighet med to stuer, tre soverom og tre balkonger, i 3.etasje uten heis. Alt utvendig vedlikehold er satt bort, det kommer noen og vasker trappene hver uke og det er vaktmester( pappa er vaktmester ). De bor i blokk med et tun, hvor det er blomsterbed og busker og en flott utepaviljong der alle naboer samles til kaffe i sommerhalvåret. Det er helt greit at noen luker og steller i blomsterbed og utearealer. Pappa jobber fremdeles litt, men regulerer det selv, han er 75 år i år.
De flyttet fordi min mor fikk et alvorlig hjerneslag som 42-åring og pappa jobbet i Nordsjøen og var mye borte. Hus og hage ble vanskelig å holde i orden(i tillegg bodde de så langt unna at vi måtte overnatte, så det ble vanskelig med hjelp). De har blomstret begge to. Pappa har kunnet jobbe uten dårlig samvittighet for alle "må-gjøre-tingene" og mamma som har brukt mange år på å trene seg opp og fungerere godt i hverdagen, gjør de tingene hun har ork og lyst til.
I tillegg har de alltid reist mye og langt, og nå henger de plastblomster i blomsterkassene(for blomster må det være på balkongene) og reiser til USA i en måned eller to.
Så det er både og med lettstelt og hus og hage. Jeg tenker at man holder seg sprek om man har aktiviteter man trives med, og får beholde helsa sånn noenlunde. De har plass til barn og barnebarn, men bor heldigvis ikke så langt unna at det er helt greit å reise hjem.
Dessuten er de så aktive at de gjerne kommer på besøk opptil flere ganger i uka.
Jeg vil gjerne ha det sånn, men vi har fått barn mye senere og har et annet utgangspunkt.
Men kanskje en av ungene vil ta over huset her og vi kan kjøpe leilighet med utsikt over fotballbanen?