Sv: Unge utenfor arbeidslivet - NAVere
Så dette er en artikkel i en serie på flere artikler som kommer?
Jeg blir skremt av det som sies i artikkelen. Å ikke ville ta en hvilken som helst jobb fordi man vil bli slurvete f.eks. Jeg kjenner at det er en veldig fremmed tankegang for meg. Og døgnrytmen han har lagt seg til virker jo lite formålstjenlig. Jeg vet ikke helt hva de forventer av livet. At alt alltid skal være så himla gøy?
Jeg har jo små barn, men de er allerede nå informert om at hvis man ikke går på skole, så må man betale for seg for å bo hjemme hos oss. Jeg har selv høy arbeidsmoral, og forventer at mine unger har det samme. Sakte, men sikkert har vi også fortalt om den norske samfunnsorden. Hvem som betaler for at de skal gå på skole, og hvor disse pengene kommer fra. Og jeg håper at min "jeg betaler min skatt med glede"-holdning skal smitte over på dem. Samtidig som jeg ikke egentlig synes det er spesielt ålreit at skattepengene brukes til at store barn kan være oppe hele natta og sove hele dagen uten å ha noen retning på hva de skal gjøre.
Dette er jo lettere å si når man har så små unger som jeg har, men noen krav må det jo være lov til å stille selv til store barn?