Sv: EAT-konferansen
Opprinnelig lagt inn av Anikka, her.
Jeg hørte et utrolig engasjerende innlegg av Gunhild Stordalen på ONS-konferansen i fjor (selv om artikkelen ikke yter innlegget rettferdighet) og har veldig sansen for Eat og prinsippene det bygger på. Jeg synes hun bruker effektive virkemidler for å sette fokus på utrolig viktige tema. For meg blir det rett og slett for dumt å bagatellisere budskapet fordi de ikke "lever som de snakker". Verden er i endring og jeg tror slike initiativ er utrolig viktige for at vi skal kunne ha en sjanse til å tilby barna våre en fremtid verdt å leve i.
Det er mange som reiser rundt med engasjerende innlegg uten at det skaper det minste endring. Å sette fokus på noe skaper heller ikke endring i seg selv. Og jeg må si jeg synes det blir høl i huet å snakke om hvor viktig det er med byer der folk enkelt kan ta seg rundt til fots eller med sykkel når man selv tar privatfly verden rundt. Det blir for dobbeltmoralsk for meg altså. Jeg gjentar meg selv, men det er faktisk sånn at f.eks. en flytur til London forurenser like mye som et halvt års gjennomsnittlig bilkjøring.