Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-15, 21:10   #29
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kjøpe bunader

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Som ivrig Husflidsperson blir jeg sikkert regnet som inhabil, men jeg forbeholder meg retten til å si hvorfor jeg ønsker at bunadsproduksjonen skal bli i Norge.

Ja, Heimen og Norsk Flid sender bestillinger ut av Norge, men det finnes fremdeles flinke bunadstilvirkere her I landet som bruker 200 timer på å brodere bunader og 80-150 timer på å montere, avhengig av hvilken bunad man sitter med.

Bunad er et håndverk med dype tradisjoner i den norske kulturarven. Alle som har en bunad bærer denne med stolthet, det er noe spesielt å ta denne frem 17. mai å ikle seg denne. Da har man nærmest nådd et klimaks av nasjonal stolthet og da syntes jeg det et et paradoks at man uten å blunke syntes det er helt greit å shippe den norske kulturarven en tur ut av landet for det er så mye billigere. At det et kopier av mønstre, spede forsøk på å rekonstruere mønstre, nei, det ofrer man ikke en tanke. Hvem kommer til å gidde å utdanne seg som bunadstilvirker i fremtiden når det eneste du får høre er at jobben kan gjøres billigere i Kina, hvor levekostnadene er på et helt annet nivå. Hvilken norsk bedrift kan kjempe om kinesiske priser.

Beklager å si det, men de som støtter bedrifter som sender kopier av den norske kulturarven til Kina els. (for JA! det ER kopier, piratkopier. Er det renhårig å kjøpe en bunad med et kopiert mønster? Ja, det er billig, så pris trumfer tilsynelatende redelighet. Det er slik jeg ser det. Det er uetisk i mine øyne.

Bunadstilvirkere begynner dessverre å bli et utdøende yrke, for folk ønsker ikke å betale hardarbeidene tilvirkere den prisen det faktisk koster å produsere en bunad - for det er så billig i Kina.

Heldigvis har politikere i landet fått øynene opp for hva som er i ferd med å skje - så denne diskusjonen er løftet opp til et nytt nivå.

http://www.itromso.no/meninger/debat...v_3q0.facebook

Helt enig!! Bunader er en norsk tradisjon som skal/bør ivaretas. Kopier burde overhodet ikke forekomme.

Jeg overtok min mors bunad for endel år tilbake. En flott Nordlandsbunad, sydd av henne selv da hun var 17-18 år. Da min datter skulle konfirmeres i fjor, så besluttet vi at hun skulle overta denne bunaden. Hun ønsket Nordlandsbunad, og da var det en selvfølge at den mormor hadde sydd skulle gå til henne. Den var uansett begynt å bli litt knapp til meg, så jeg så at den snart ble skapfyll...

Jeg var ennå ikke helt klar for å slutte å bære bunad, så jeg ville ha en ny, og som jeg nevnte i forrige innlegg jeg skrev, så fant jeg uhyggelig mange bunader på finn som helt klart ikke var sydd etter de retningslinjer som er. Det var totalt uaktuelt for meg å kjøpe noe sånt. Virkelig.

En bunad er noe spesielt, og for meg er det viktig at alt er riktig på den. Derfor valgte jeg å heller betale litt ekstra for å få en som var akkurat det.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat