Vis enkelt innlegg
Gammel 06-06-07, 21:47   #4
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Har du vært på besøk i fengsel?

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Når det snakkes om fengsel som ferie så snakkes det vel ikke om hvordan det ser ut i fengslet. (Standarden på rommene).

Jeg har aldri vært på besøk i fengsel.

Det som jeg tror noen ganger får sinnene i kok rundt norske fengsler er at her blir man liksom satt i fengsel som straff, og der får man et eget rom, faste måltider hver dag, utdanning og permisjoner. Hvor ble det av "straffen"? Det er mange kriminelle som har brukt soningstiden til å utdanne seg.

For andre, som kanskje sliter økonomisk og ikke har råd til å ta utdannelse kan det være frustrerende å tenke at hadde man havnet i fengsel ville man fått utdanningen gratis. Fengsel har også vært sammenlignet med eldreomsorg - hvor frustrerte eldre har sagt at det må være bedre å sitte i fengsel, for da får man i det minste enerom.

Kort sagt tror jeg ferie-sammenligningene skyldes at man ser at i fengslene får de innsatte ting som andre står i kø for å få.

Tror kanskje du glemmer en detalj her som er VELDIG viktig.
Friheten som blir borte.
Det å kunne ta seg en tur ut når man selv vil, og da er det snakk om å ta seg en tur på verandaen bare altså. Friheten til å velge når man skal legge seg.
Friheten til å velge hva man skal ha til middag.
Friheten til å velge ganske mye egentlig.

Den firheten tar jeg heller framfor å få utdannelsen min betalt.
Det er dessuten ikke snakk om at de kan velge hva de vil av utdannelse heller.
Ikke minst, det er ikek sikkert de engang vil får muligheten til å praktisere hva de har lært, domfelte er ikek de som arbeidsgivere har på første plass når noen skal ansettes.