Sv: På kjøkkenbenken med FP
Og hva slags mat lager du på ferie?
Lager ikke mat på ferie. Vi reiser hovedsaklig på lavbudsjett for oss er det viktigere å reise og spise ute enn å lage mat selv. Må si at i år har vi for første gang spist på Michelin restaurant i ferien - måtte lyve på alderen på ungene, men det var det verdt! Drakk ellers masse øl. Og så har jeg hatt bakebonanza i ferien her hjemme. Jeg nærmer meg surdeigen via omveier!
Hvor reiser du for den ultimate matferien?
Har aldri reist på ferie for maten
Har du en yndlingsvin/drink eller øl?
Liker pils, hveteøl og porter. Helst lys øl om sommeren.
Hva er ditt første matminne?
Tror det må være meg og venninnen min som alltid laget kaker og mexikansk gryte. Og faren min! Han brente brunsausen og sa det var krydder! Jeg elsker enda meget sterkt stekt mat. Svidd påstår enkelte onde tunger.
Din verste kjøkkenkatastrofe?
Ingen. Fikk verdens beste matlaginstips fra min mor: Gi folk en drink, ett glass vin eller øl når de kommer inn døre. Maten blir beryktet fordi den er så god. Nei, sannheten er at jeg har mange små katastofer, men jeg håper de er glemt.
Hva er den rareste maten du liker?
I følge ungene: Alt jeg liker er rart! Nei, spiser ikke så mye rart?
Hva er det beste du har spist?
Det jeg spiser akkurat nå: parmasan, bringebær og rosevin. Jeg husker ikke smaker på den måten at jeg sammenligner de opp mot noe. Blir en veldig barnslig måte å spise på - uten historie. Mulig jeg gjør som med bøkene at jeg begynner å skrive en anmeldelse - men etter det begynte jeg å lese bøker kritisk! Og ikke som før, hvor jeg leste så og si alt.
Hva har du alltid i kjøleskapet og fryseren?
Melk i kjøleskapet. Fryseren ... Burde sikkert si reker siden mannen min kastet noen som gikk ut i 2012, så de har vel levd der lenge.
Hvis du skulle spist én rett resten av livet – hva ville det ha vært?
Brødskive med skinke
Mat eller sex?
Spørs på stemninga, som endelig valg ville jeg nok ha foretrukket å leve fremfor å reprodusere meg.