Sv: Hva er yndlingsgrønnsaken din, og hvordan bruker du den?
Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.
Men kan jo si det samme om ruccola.
Jeg liker rett og slett ikke issalat særlig godt. Hjemmedyrket er selvsagt mye bedre enn de som har ligget i pose og utviklet en slags kjemisk lukt av neglelakkfjerner, men jeg vil helst ha mer smak.
Ruccola er vanskelig å dyrke i Norge, på lik linje med spinat. På grunn av de korte nettene går de fort i stokk. Sånn sett er de ulike hodesalatene lettere å dyrke.
Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.
Jeg kan også slite litt med ruccula, men pleier å bruke en liten evighet på å plukke ut alle bladene i pakken som har misfarging samt at jeg kniper av alle de lange stilkene. Til slutt river eller hakker jeg den i mindre biter. Da blir det godt.
Opprinnelig lagt inn av Storm, her.
Den ruccolaen du får i pose, ferdig vasket, er jo små og søte, uten kraftig stilk og ikke råtten om du spiser i tide.
Et tilfeldig utvalg av ruccolasitater.
Men altså, vet dere hvor ufattelig enkelt det er å dyrke ruccola selv?
Jeg er virkelig en inkompetent hobbygartner som aldri leser en bruksanvisning (heter det det det som står på frøpakker og lapper på planter? ), og slenger ruccolafrø i en balje med jord en gang på forsommeren. Jeg satser på at mannen vanner de om så skulle trengs, og gjødsler ikke, pirker ikke, og lar de bare stå der å vokse.
Denne sommeren har i tillegg vært nesten solløs og med temperatur som en fin febraurdag.
Jeg får en kjempeavling med store, fine og veldig smakfulle ruccolablader, nok til å fòre mer enn oss 2 som bor her i huset.