Sv: Kanintråden!
Det ser fint ut. Jeg ville plassert huset slik at du kommer under med trillebår. Da kan du kjøpe deg en møkkskrape på Felleskjøpet (koster en femtilapp) og skrape ut møkk/strø/høyboss osv. Det blir en del av det. Jeg bygde alle mine bur slik at trillebåra kom under. Veldig praktisk.
Jeg anbefaler ellers å sette inn noe kaninene kan skjule seg i/under i luftegården. De trives best med det. Lag gjerne en liten tunnel, det går an å bruke drensrør eller lignende. Du kan selvsagt også snekre et par små hus, gjerne med flatt tak, de elsker å sitte litt høyt og er gjerne mer på taket enn inni huset. Trestammer er også fint. Gi de gjerne greiner/kvister med bladverk, de er fine til både aktivisering og tannslitasje. Rogn er spesielt populært. Ellers anbefaler jeg deg å lage tett tak over en del av gården. Det gir både skygge og ly for regn og snø. Kaniner tåler varme veldig dårlig, så gode skyggemuligheter er viktig.
Mine kaniner hadde alltid dokasse. Jeg brukte trepellets i den. De fleste kaniner er superrenslige, så bare sett doen i det hjørnet du ser den bruker som do. Det funket stort sett på alle.
Ellers regner jeg med at dere kastrerer de selv om de er av samme kjønn? Ellers blir det mye krangling.
|