Sv: Hugser du første skuledag?
Jeg sjokkeres også over Harriets historie. Du er den første jeg også har hørt om som ikke ble fulgt til første skoledag (med unntak av den fiktive vennen til Ole Aleksander Filibom-bom-bom, og selv han fikk jo låne bestemor til Ole Aleksander). Tragisk, rett og slett, og ikke rart det sitter igjen. Vi derimot, klarte å komme til eldste datters første skoledag uten barnet. Hun klarte å forsvinne mellom barnehagen til småsøsknene, og skolen som ligger like ved. Vi trodde hun hadde gått i forveien mens vi leverte småsøsknene, siden hun hadde gjort det de to ukene hun hadde gått på sfo før skolen startet, men da vi kom til skolen fant vi henne ikke der heller. Følte oss litt dumme da vi kom i skolegården første skoledag, uten barn ... Men fant henne heldigvis igjen da vi gikk tilbake til barnehagen og lette der, hun hadde bare funnet noe veldig interessant i en bortgjemt krok av gårdsplassen. Så vi rakk akkurat å komme tilbake til skolen igjen før det begynte.
Så til temaet, nei, jeg husker tilnærmet ingenting fra første skoledag. Jeg har sett bilde, og vet hva jeg hadde på meg på grunn av det (brun cord-bukse og gammelrosa velourgenser, musefletter og hårbøyle -1980 ja), og husker litt av følelsen jeg hadde. Av en eller annen grunn hadde jeg (som ellers var ganske beskjeden og introvert) stor selvtillit og gledet meg veldig. Sannsynligvis fordi jeg hadde lest siden jeg var 3,5 år, og visket ut og gjort hele 1.klassematteboka til storesøstra mi før jeg begynte, og dessuten var faren min lærer på skolen. Jeg husker ellers veldig lite av hva som skjedde den dagen, men har et vagt minne om at læreren hadde en hånddukke laget av en sokk, som han "snakket" til oss med. Jeg vet at vi fikk i lekse å tegne oss selv på første skoledag, for den leksa har jeg fortsatt, innrammet. Men husker det ikke.
Jeg husker enkelte ting fra det første skoleåret da, som ikke skjedde akkurat første dagen. Men veldig lite. Jeg husker ei bok læreren leste høyt fra, som jeg aldri har hørt om hverken før eller senere, og jeg husker hvordan matboksen min så ut. Dette er noe jeg ikke har bilde av, så det må være ekte minner.
Sist redigert av My : 19-08-15 kl 16:20.
|