Sv: Husk å stemme til kirkevalget
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Jeg synes kirken burde fratas vigselsretten, ettersom de ikke vil vie alle som har rett til å gifte seg etter ekteskapsloven.
Eller egentlig synes jeg kirken (og alle andre livssynssamfunn) burde fratas vigselsretten uansett - at de kan holde seg til den religiøse delen av ritualet (og så kan de få bestemme helt selv hvilke regler folk må følge for å få ta del i dette, som ved dåp og konfirmasjon), men at man skal være nødt til å gifte seg "borgerlig" for at ekteskapet skal være juridisk gyldig. Skille ritualet fra jussen, altså, og la folk velge fritt om de vil ha begge eller bare det ene. Men det har jeg ment i mange år.
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
Nei, men jeg synes igrunnen de som skal vigsle må ta alle eller ingen. Uavhengig av hva homofile måtte ønske.
Derfor har jeg, gjennom mitt kommuneparti og fylkesparti, jobbet for å gi vigselsrett kun til staten, det er tross alt egentlig en avtale mellom to mennesker og staten ekteskapet er i Norge. Ting tyder på at vi er mange nok til at det i hvert fall kan bli en kampsak på neste landsmøte. Og at vi får det gjennom.
|