Sv: Demokrati i barneskolen
Vår skole har også trivselsledere, og der er lærerne helt åpne på at de går inn og overstyrer klassens stemmer om de ser at det er behov for det. Det har dog ikke hindret at det kan oppleves som fryktelig sårt for dem som semester etter semester ikke blir valgt, storebror gav opp å stille til valg etter to år, for han innså at han aldri kom til å bli trivselsleder (og nå er han så stort at det ikke er noe kult å være det uansett).
Om det har fungert etter hensikten når det gjelder skolemiljø er jeg også heller usikker på, for vi har ikke fått presentert noen resultater, selv om de har holdt det gående i 4-5 år.
Å være trivselsleder gir også noen fordeler, som er med på å forsterke effekten av popularitetskonkurranse, for det er kursing og morsomme samlinger i løpet av året. Selv sendte jeg avgårde en veldig spent fjerdeklassing på sitt første trivselslederkurs i dag, så jeg prøver jo etter beste evne å være positiv, i hvert fall når jeg snakker med henne om det.
__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
|