Vis enkelt innlegg
Gammel 26-08-15, 16:44   #28
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Demokrati i barneskolen

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

De har også den ordningen på barnas skole. Jeg må innrømme at jeg ikke har klart for meg om det fungerer etter hensikten, eller hvordan valget foregår, og det til tross for at mitt barn ble valgt til TL i fjor, da de startet opp med det. Tror uansett ikke hun ble valgt fordi hun er superpoppis, det er andre jenter på trinnet som innehar den rollen. Det var vel mer fordi hun stadig inntar rollen som "klassepoliti" (sladrehank, ville man vel sagt da jeg var barn ), bryr seg veldig om alle og tar ofte ansvar for å ordne opp, og ikke er redd for å si fra. De andre som ble valgt, av de jeg fikk med meg, hører vel også under kategorien "snill mot alle og mobber aldri", så jeg tror i allefall ikke de ble valgt etter prosessen du beskriver. Mulig det var lærerne som valgte dem ut? Om det fortsatte slik da nye TL skulle velges vet jeg ikke. Vet heller ikke så mye om hvordan selve ordningen har fungert, ungene har fortalt så lite om det. Når det gjelder privilegier vet jeg at de som var trivselsleder fikk et TL-kort, som de kunne vise fram og få rabatter i svømmehall m.m.

Ming vet kanskje mer?

Godt observert. Det er hemmelig nominasjon, der vi i forkant snakker mye om hvilke egenskaper en trivselsleder bør ha. Elevene er stort sett flinke til å nominere nettopp de som er inkluderende, rettferdige, ansvarsbevisste og som tør å si fra. Det er uansett vi lærerne som tar det endelige valget. Jeg har hos oss ikke hørt noe om press eller at det av elevene oppleves som en popularitetskonkurranse. TL-kortet er borte fra i år, da det koster mye tatt i betraktning at det nesten ikke var noen som brukte det. Etter et halvår i jobben vanker det en tur på bowling e.l. som takk for vel utført jobb. For det er en jobb. TL'ene har, i tillegg til å sette i gang aktiviteter ute, ansvar for å holde utebua i orden, rydde inn leker de andre har glemt osv.

Hos oss viser ulike trivselsundersøkelser at det er færre elever som føler seg utenfor i friminuttene etter at vi begynte med trivselsledere. Om det skyldes TL'ene eller andre tiltak som er iverksatt, er likevel vanskelig å slå fast.

Vi har forøvrig hemmelig valg av elevrådsrepresentanter også. Ingen telling av stemmer på tavla.