Vis enkelt innlegg
Gammel 27-08-15, 08:28   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?

Opprinnelig lagt inn av Pasta, her.

Dette!
Og i tillegg at man bruker folk i egne rekker i steden for å leie inn konsulenter i millionklassen. Hvem vet vel mer om problematikken enn de som jobber med den til daglig.
Ja til mindre jåleri!

Det er forskjell på konsulenter og konsulenter. Da jeg jobbet i bygge- og eiendomsavdelingen i vår kommune brukte vi i stor grad rådgivende ingeniører som konsulenter på våre byggeprosjekter. Hvis vi skulle gjort all denne jobben selv måtte det ansettes et titalls nye ingeniører (og hvor finner man alle dem som vil inn i kommunen?). Det var hensiktsmessig på alle måter å leie inn denne hjelpen. Sikkert også billigere enn å ansette. Samtidig så opplevde vi at våre lokalpolitikere ikke stolte på kalkylene våre og leide inn eksterne konsulenter for å gå oss i sømmene. Deres konklusjon var at hvis det var noe feil på jobben vi hadde gjort så var det at vi fikk arbeidet gjort veldig billig, ikke aaaltfor dyrt som politikerne var overbeviste om. Så det var jo sånn sett penger ut av vinduet med den konsulentbruken.

Signalbyggene som nevnes her er jeg helt enig i. Virkelig! Det er patetisk å se politikere som har nektet år etter år å heve vedlikeholdsbudsjettene logre som vilt når de får sjansen til å rive ned et av disse dårlig vedlikeholdte byggene og erstatte det med et nytt. For da blir det snorklipping og taler og aviser og alt som er moro!

For øvrig ville mye kunne spares ved at kommunen fikk lov til å holde kortene litt tettere til brystet i byggeprosjektene sine. Hvis tallene kunne offentliggjøres etter at anbudene var hentet inn tror jeg store summer kunne vært spart.

Å kutte ned på statlig byråkrati (vekk med alle supperåd!) ville også spare penger for kommunene. Det sitter alt for mange i statlige organer og pålegger kommunene en masse jobb som ikke kommer kommunes innbyggere til gode i det hele tatt. De oppfyller muligens noen krav fra EU, men ofte er det vel like gjerne en eller annen statlig byråkrat som skal rettferdiggjøre å ha en jobb og som dermed finner opp nye rapporteringspunkter og annet moro som kommunene må forholde seg til.

Jeg kjenner meg i grunnen ikke igjen i at det er så mange nivåer.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat