Sv: Lokalpolitikk, hvor bør det kuttes?
Jeg syns lokalpolitikk er vanskelig. Det er mye vanskeligere å skaffe seg oversikt over hva som trengs, og det blir jo ofte til at man ser/er opptatt av det som foregår veldig lokalt, og ikke ser resten av kommunen - som tross alt er større enn det nærmeste nabolaget som regel.
Jeg er sikkert preget av at jeg bor i et av kommunens fokusområder - jeg er stort sett veldig fornøyd, og syns kommunen gjør gode prioriteringer - blant annet når det gjelder oppvekst og miljø. Samtidig vet jeg jo fint lite om hvordan det står til med eldreomsorgen, desverre. Jeg har tatt en sånn valgtest i lokalavisen, men spørsmålene var litt teite, og alle partiene var stort sett enige om svarene bortsett fra Frp.
Når det gjelder signalbygg er jeg litt delt. Min kommune har et forholdsvis nytt (10-12 år gammelt) og fint kulturhus. Det er absolutt ikke i signalbyggklassen, men det kostet jo veldig mye likevel, da det er kjempestort. Men det er et flott samlingspunkt, og kommunen er veldig flinke til å bruke kulturhuset til mange forskjellige arrangementer, biblioteket er kjempepopulært, og lokalene brukes også av kulturskolen. Jeg tror det er viktig å ha et slikt samlingssted. Men det er klart, det trenger jo ikke være tegnet av snøhetta, et helt vanlig godt vedlikeholdt bygg holder fint.
|