Vis enkelt innlegg
Gammel 01-09-15, 15:30   #5
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bølgen, aldersgrense

Jeg har ingen planer om å ta med 10-åringen på denne filmen. Hun ønsker å se den, fordi hun har sett traileren, fordi handlingen er lagt til området i nærheten av besteforeldre/søskenbarn, og fordi hun i sommer var på museum der hun lærte om fjellskred, og om den tilsvarende ulykka i Tafjord i 1934 (det var på museet hun så traileren), og var veldig fascinert. Hun skal få se filmen altså, men ikke på kino, da blir det hjemme i stua, sammen med oss, med lyset på, og mulighet for å sette på pause. Og jeg skal ha sett den først, så jeg vet hva som kommer og når.

Når det gjelder film så er det også litt forskjellig hva barn reagerer på. Noen reagerer på groteske bilder, zombier og andre monstre, mens andre reagerer mer på selve handlingen, hvis det er realistiske, dramatiske eller triste. 10-åringen min hører vel til siste gruppa, og har lett for å få katastrofetanker, så derfor vil jeg være forsiktig med akkurat denne filmen. Særlig fordi vi har familie i dette området, selvsagt (selv om de riktignok bor så høyt oppe at de er utenfor faresonen, selv for worst case scenario, men det vil likevel kunne ramme tettstedet og andre kjente).

Jeg har et lite inntrykk av at folk tar aldersgrensene mindre høytidelig når det gjelder norske filmer. At norske filmer skal være "snillere" fordi de er ... norske? Jeg har aldri helt skjønt hvorfor.