Sv: Flyktningekatastrofen og det langsiktige perspektivet
Opprinnelig lagt inn av Simone, her.
Men eg trur også det er viktig for dei å vere ein del av eit større nettverk av folk som har samme verdisyn/religion som dei sjølv. Og det får dei heller ikkje på bygda.
Alle bygder er sjølvsagt ikkje fyllt opp av bedhuskristne. Men det er i alle fall ikkje moskè der. Så det finns ikkje noko særlig alternativ for dei som er religiøse men ikkje kristne.
Det finnes bygder der det er 10-20 min. med buss til nærmeste moské. Ikke ulikt Oslo eller andre store byer.
Du kommer fra én bygd. Den kan være vidt forskjellig fra andre bygder.
I følge rapporten jeg linket til over, er fylkene flest flytter fra Nordland, Troms, Nord-Trøndelag og Sogn og Fjordane. Ganske interessant at Finnmark ikke er nevnt. Jeg vet ikke hvorfor. Det er også andre fylker med spredd bebyggelse som ikke er med på listen. Jeg tror mange både by- og bygdekommuner kan jobbe enda bedre med å integrerer flyktninger. Jeg håper engasjementet som har oppstått nå holder seg, slik at flere blir flyktningeguider, tar kontakt med den nye naboen osv.
Og i noen veldig små kommuner med få arbeidsplasser vil det sikkert være nesten umulig å ha et tilbud, men de er i et fåtall, tror jeg.