Sv: Barn griner når jeg leverer til skole
Det er ikke noen uvanlig problemstilling. Begge ungene mine har hatt barn i klassen som har hatt det sånn i 1. klasse. For noen har det gått fort over, mens andre har brukt tid. Trøsten for deg må være at det går over. Særlig siden du beskriver at han roer seg i løpet av kort tid og virker fornøyd resten av dagen.
Det gjelder bare å finne noe som fungerer for dere. Noen leverer helt tidlig på sfo slik at barnet får mye oppmerksomhet av en voksen (for da har de litt mer tid til de få barna som er der). Et annet alternativ er at det avtales med lærer at du får være med inn i klasserommet på starten av dagen, og være der til undervisningen er i gang og han har roet seg. Jeg foreslår å snakke med sfo og/eller lærer, for dette er problemstillinger de kjenner igjen, og trolig har forslag til hvordan kan løses.
Dere har testet belønning, og det funket ikke. Da synes jeg dere skal forkaste den ideen. Det kunne ha fungert for noen barn, men det fungerte tydeligvis ikke for ditt barn nå. Noen straff for å gråte synes jeg blir helt, helt feil, så det synes jeg virkelig ikke at dere skal gjøre.