Sv: Noen som har flyttet fra enebolig til rekkehus?
Jeg flyttet i mitt voksne liv fra leilighet i bygård til "kjedet enebolig" (henger sammen i carport, men ikke felles vegg) til enebolig til rekkehus.
Jeg er oppvokst i rekkehus også, og liker det veldig godt. Jeg tenker ikke på det som en leilighet, men som et hus, for meg må "leilighet" også innebære noen over og/eller under. Jeg har naboer på begge sider, hører litt på kveldstid fra naboene på den ene siden, men det er trappeløping (og jeg hører det bare på kjøkkenet) og ikke stemmer/musikk e.l.
Det er klart mindre vedlikehold enn eneboligen, og jeg har en liten hageflekk som er akkurat innenfor det jeg klarer å håndtere. Det er sameie, ikke borettslag. Sameiet kjøper inn beis når veggene må beises, og så må hver huseier beise det året. I realiteten leier noen inn folk, noen gjør det sjøl, noen hjelper hverandre. Snømåking fikser sameiet, felling av trær fikser sameiet. (Og ja, jeg regner med at jeg skal sitte i styret en dag, når jeg har bodd litt lenger her. )
Så klart fellesutgiftene kan stige noe om noe skjer som er definert som "ytre vedlikehold" med et av de andre husene, men det betyr at jeg heller ikke ligger våken om natta og bekymrer meg for om taket burde vært bytta.