Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-15, 14:10   #61
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.771
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjukk L i allmenning

Jeg har bodd ett sted på bøgda, der tjukk L brukes både i allmenning og annet. Allmenning er da utmarksområder der alle har bruksrett og kan f.eks plukke bær (men ikke umodne multer, da blir du drept). Langmorkje aLmenning.

Jeg bor nå i by, hvor det brukes tjukk L, men ikke i allmenning. Allmenning her er, som i Bergen, åpne byrom til allment bruk mellom husene i bryggerekka. Jomfrugateallmenningen.

Jeg har også bodd et sted på bøgda hvor man ikke har tjukk L i dialekta. Der fantes det knapt nok allmenninger, hadde inntrykk av at det meste av utmark var privat eid, og multe kunne kun plukkes for å spises der og da, men ikke tas med hjem, uansett farge.

Selv har jeg tjukk L i mi "dialekt", som ikke hører hjemme noe sted jeg har bodd, men bruker det ikke i ordet allmenning.

__________________
µ 05 07 07
My er aktiv nå   Svar med sitat