Sv: Afternoon tea, dos and don'ts
Ettersom dere var så greie med å hjelpe meg, syntes jeg nesten dere fortjente å vite hva vi endte opp med.
Dette med afternoon tea var ikke SÅ viktig for oss, men vi tenkte å gripe sjansen dersom vi dumpet over en. Og det gjorde vi til slutt. Helt tilfeldig gikk vi forbi Kensington Gardens i 16-tiden, hadde droppet lunsj fordi jeg var så vond at jeg ikke orket mat da, og så var det veldig tidlig med middag og vi tenkte at det muligens kunne befinne seg en kafé inne i hagen. Og det gjorde det jo. Der ligger The Orangery! Aldri vært der før. Det så ut som et sted som kunne finne på å servere afternoon tea, og det stemte, for det var det eneste de hadde.
Tenkte jeg skulle ramse opp hva vi fikk, men fant hjemmesiden detes da jeg googlet for å finne ut historien bak bygningen.
http://www.orangerykensingtonpalace....afternoon-tea/
Det smakte veldig godt. Ikke var det fullt av turister heller, det var mest engelskmenn på søndagstur. Og det var så lite stivt at vi glatt kom inn med dongeri og joggesko, som de fleste andre også hadde.
Jeg kan styre meg for bløtkake og andre sukkerbrød-kaker, og sånn engelsk sponge smaker mest som de ferdigkakene man får i butikken, men sconesene var veldig gode, syltetøyet må ha inneholdt 90% sukker, men kremen var nydelig. Fingersmørbrødene var også gode. Og de var veldig små og delikate, ikke så store og tykke som jeg har sett andre steder, de er nesten litt vulgært store noen steder, har jeg sett.
God champagne og rosé, tørre, passet godt til maten. Hyacinth drakk te! Måtte jo nesten det når jeg heter Hyacinth, hehe. Og det skjedde ingenting skummelt. Foreløpig. Teen var perfekt trukket.
Jeg vet ikke helt når i måltidet det er meningen at man skal nippe til teen eller champagnen, men jeg gjetter på at ladyene i forrige århundre ikke drakk champagne og at det er et påfunn for å dra turister/ tiltrekke seg den yngre garde/ øke inntjeningen. Men den smakte godt uansett.
Så nå har jeg prøvd det også, vet ikke om jeg gjør det igjen, men kjekt å ha gjort det. For senere anledninger tror jeg jeg følger Tallys forslag om å finne et sted med myk stol og scones med clotted cream. Det holder.
|