Sv: Inntekter, utgifter og lån
Bruke bank-funksjonen for hva pengene går til kan være en øyeåpner, ja..
Bruker mindre enn 20 % av utbetalt månedsinntekt på huslån, men har et bevisst forhold til det, og skrur opp innbetalingstakten når renta går ned (Dvs betaler omtrent det samme i kronebeløp, slik at nedbetalingstakten blir raskere ved lav rente.) Har fast sparetrekk hver måned, ikke så stort, "bare" 2000 kr. Vurderer å øke det. ekstrainntekter blir satt inn på sparekonto (feriepenger, etterbetaling ved lønnsøkning, godtgjørelser som utbetales litt sånn dann og vann - blir overført sparekonto).
Alt av regninger går stort sett på automatikk. Etter lønningsdag går en sum penger inn på en regningskonto, og derfra trekkes det aller meste på autogiro, inkl noen fadderbarn i SOS Barnebyer og litt sånt.
Overføringen til regningskonto er med vilje satt litt vel høyt slik at ikke regninger blir stående ubetalt fordi det ikke er dekning. Over tid kan det bygge seg opp "for mye" penger på regningskonto som jeg derfor foretar ekstraordinær overføring til sparekonto, eller betaler noe som ellers ville blitt tatt fra sparekonto (nå sist flybilletter til neste års sommerferie). Det betyr at sparekontoen sjelden blir rørt, og jeg er veldig fornøyd med bufferen nå. Har nylig overført en for meg stor sum i pensjonsfond - til meg, bare meg. 
Kunne garantert spart mer. Takk for påminnelsen.
|