Sv: Barn som "kjører" bil - varsler man politiet?
Opprinnelig lagt inn av Trixie, her.
Akkurat der er jeg ikke enig. Mine lærte veldig fort at man sitter i bilstolen, og noe annet er ikke lov. Særlig i den alderen da de var "ramme" på å ta armene ut av selen i setet. Når jeg som forelder jobber for å få de til å bli sittende så blei jeg rimelig sur på den i familien som tok de med på en kjøretur foran rattet altså.
Jeg tror likevel de klarer å forstå forskjellen på dette med å sitte i bilsete når man skal ut på kjøretur, og en gang få sitte på fanget og "styre" for moro skyld, inne på en gårdsplass eller en avkjørsel. De aller, aller fleste skjønner at det ikke er noe man gjør til vanlig. Som sagt har alle mine tre fått sitte på fanget til bestefaren opp gårdsveien, og styre bilen hver sin gang, men det har aldri vært vanskelig å få dem til å forstå at de må sitte i barnesete og ha på belter i bilen.
Det blir på samme måte som de som absolutt skal ha på ungene hjelm på trehjulssykkel inne på gårdsplassen, fordi de skal lære helt fra starten av at skal det sykles, så skal hjelmen på. De antar nærmest at dersom barna får sitte på trehjulssykkelen uten hjelm når de er to år, så er løpet kjørt, da blir det umulig å få dem til å bruke hjelm senere.
Unger er smartere enn mange tror. Det går til og med an å snakke med dem, og forklare dem ting. Det er forskjell på barn, og på dyr som skal dresseres.