Sv: Realitetsorienter meg - hvor mye arbeid er det egentlig med hund?
Jeg er veldig glad i hund og nesten av den oppfatning av at jeg syns alle barn burde vokse opp med en (bare nesten altså..)! Det gir utrolig mye, det er alltid en hjemme som er glad for å se deg - uansett står den der og logrer. I hverdagen er det ikke slitsomt med (voksen) hund. Den må på tur og få en eller to lengre tur. Her i huset tar jeg den, men det er fordi jeg bruker det som trim. Vi har en 100% røytefri hund. Han må aldri børstes og svært sjelden bades. Nå husker jeg ikke siste jeg badet han og han lukter faktisk godt. Jeg klipper klør hver uke, det tar ca. 2 min. Ellers skal han bare ha mat og kos.
Det som kan være slitsomt er om man har det som oss og ikke har naturlige hundepassere i familien. Vi kjøper pass. Det er både dyrt og litt stress syns jeg. Kennel er uaktuelt, så vi brukes private. Det er alltid til stress før det er i boks i forkant av hver ferie, men det har alltid ordnet seg og hunden(e) har alltid hatt det topp (vi er alltid borte i 4 uker hver sommer). Jeg syns også det er litt slitsomt med valp fordi vi jobber og ikke kan ta fri i mange uker. Vi har løst det slik at vi har litt hjemmekontor i begynnelsen, så må den være alene hjemme. Jeg har ganske kort vei hjem og lufter den en gang i løpet av formiddagen, så kommer ungene hjem fra skolen. Det har alltid gått fint, selv om det krever litt planlegging og er litt stress. Får man en valp med seperasjonsangst er det verre...
En annen ting vi har fått oppleve nå som er grusomt er når de blir syke. Men alt det positive veier opp. Det er såååå koselig med hund!! 
|