Vis enkelt innlegg
Gammel 30-11-15, 10:13   #3
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Anskaffe katt, hva bør vi tenke på?

Jeg er ingen ekspert, men har katt, så jeg kan jo prøve.

1. Hva slags "rase" egner seg bra med små barn og ikke veldig lett tilgjengelige uteområder?
Aner ikke - vi har bakgårdsmiks.

2. Hvordan plukker vi ut en katt som er smart nok til å holde seg unna veien og tøff nok til å gå et stykke tett på andre hus for å komme seg til gode uteområder?
Det tror jeg ikke man kan vite, hvertfall ikke før de er litt større enn kattunger.

3. Hvilken betydning har kjønn? Katten skal selvfølgelig kastreres/sterilisere.
Ikke så mye så lenge den er kastrert tror jeg. Jeg har hørt at jentekatter kan være litt mer sære, men herremannen vår er rimelig sær han også.

4. Kort eller lang pels?
Vi har korthåret. Jeg syns det er så pes med den greinga, vår trenger bare gres en sjelden gang når han har kommet borti noe klissete. Og på våren, men det er bare så vi ikke får kattehår overalt, det er ikke nødvendig.

5. Hvor lett er det å få katten renslig på kasse, og er dokasse noe vi må ha også når katten er voksen?
Vår lærte å bruke kasse helt av seg selv, vi bare viste han hvor den var. De liker jo å grave ned ting, og det er ikke så mange andre muligheter inne. Vår har kasse som voksen, brukes mest om vinteren.

6. Har katten en fast soveplass? Hvor?
Nei, han sover der han føler for det. Han har sånn stativ med kurv på, men han er ikke spesiellt interessert i å ligge oppi der.

7. Hvor mye jobb er det med katt kontra mengden kos den gir? (mat, stell, dokasse, røyting..)
Fint lite. Vår får tørrfor (liker ikke noe annet), så jeg sjekker at han har mat og fyller på vann hver morgen. Dokassen vaskes når det trengs, tar ikke lang tid.

8. Hvor små barn kan lære seg å behandle katten pent?
Min minste var halvannet år, gikk helt fint.

9. Hvilke regler bør vi innføre for katten, og for barn og katt? Bør den få gå i hele huset? Ha et fast sted den kan få være i fred? Annet?
Vår får i teorien ikke lov til å gå på soverommene, men det hender ungene sniker seg til å slippe han inn. Han viser ganske tydelig når han vil være i fred, så vi har ingen regler på det.

10. Hvis vi få oss kattunge på 12 uker, hvor fort kan den være alene hjemme mens vi er på jobb?
Vi fikk vår når vi hadde en uke ferie, gikk helt fint å gå på jobb igjen etterpå. Hadde sikkert holdt med en helg - de sover jo veldig mye når de er små.

11. Bør vi vurdere to katter for at de skal ha selskap, eller holder det med én?
Tror ikke katter er så opptatt av selskap av andre dyr, de er ganske selvstendige. Så tror det holder med en.

Andre ting vi bør tenke på?
-Hvem skal passe pus i ferier?
-Er det et alternativ med omplassering av voksen katt? Det er mange katter som trenger et hjem.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat