Vis enkelt innlegg
Gammel 18-12-15, 15:18   #3
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dere som er flinke til å prioritere i førjulstiden

Vanligvis vasker vi ikke tak og vegger, men bare vanlig husvask. I år har vi attpåtil prioritert (delvis som julegave til hverandre) å bruke penger på å sette bort vaskinga. Så hele huset ble vasket i går mens vi var på jobb. Det var deilig luksus. Da ble heller ikke tak og vegger vasket, men støvtørking i alle kriker og kroker, grundig vasking av bad, alle gulv, og innsiden av vinduene, støvsuging/banking av alle tepper etc. Jeg er ikke der at jeg renser sofaen og den slags. Har heller ikke noe gardinbytte, de samme gardinene med nøytral farge henger oppe hele vinteren, men det henges noen hjerter i fine bånd foran dem i jula.

I år prioriterte jeg også bort julebordet på jobb. Ikke fordi jeg egentlig måtte, for å få tida til å gå opp, men fordi jeg var sliten og ikke hadde lyst.

Jeg handler mange av julegavene på nett. Det handler selvsagt ikke om å prioritere bort, men om praktiske løsninger.

Jeg er trinnkontakt for tredjeklassingene, og arrangerte årets juleavslutning som felles julefrokost på morgenen, i stedet for arrangement på ettermiddagen. Det ble gjort på samme måte for femteklassingene, så det ble ikke lagt beslag på noen ettermiddag der heller.

Det ble visst ikke laget julekort med bilde av ungene i år.

Kalenderen er en legopakke som er delt opp, så ungene bygger på litt hver dag. Nå begynner det å ligne på en ganske imponerende StarWars-farkost! Så jeg har ikke løpt rundt for å finne 72 kalendergaver i år.

Når det gjelder baking begynner jeg med det viktigste, slik at det er på plass, det er snakk om ca 3 sorter. Så lager jeg mer utover dette, dersom jeg har tid og lyst. Vi spiser ikke så mye kaker. Noe av det jeg må lage er marsipan. Da tar både mannen og jeg skålding av mandler en kveld foran TV-en, og lar dem tørke til neste dag. Så har jeg elektrisk mandelkvern, og da går det fort å blande selve marsipanen. Så får ungene lage kuler, mens jeg gjør noe annet.

Vi har svært enkle middager i førjulstida.

Handling av matvarer tas stort sett på en runde, lager liste på forhånd, forbereder oss mentalt, og dukker inn på Obs. Ikke min favoritt, men det gjøres heldigvis unna på en dag.

Ja .. mer enn det er det vel ikke å gjøre før jul? Pynting da, men det gjør jeg delvis siste helga, delvis lille julaften. Det er jo bare kos, jeg ser ikke på det som mye arbeid.

Sist redigert av My : 18-12-15 kl 15:32.
My er ikke aktiv   Svar med sitat