Vis enkelt innlegg
Gammel 22-12-15, 08:41   #25
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjør det lille ekstra i kålrabistappa?

Min er slik:
To deler kålrot og en del gulrot i bittesmå biter og kokes helt mørt i lettsaltet vann. Hell av vannet, ha i en stor klatt smør og frøene fra en vaniljestang og en dæsj kremfløte. Smak til med salt og pepper. Mos med moser eller stavmikser.

Til 8 porsjoner:
1,5 kilo kålrot
0,5 kilo gulrot
100 g smør
2 dl kremfløte
1 stor eller to små vaniljestenger
2-4 klyper maldonsalt
kvernet pepper

Jeg synes man skal unngå å koke grønnsaker i for store biter, smaken er borte fra utsiden når innsiden er mør og kålroten kan tendere mot bitter når den blir overkokt. For ikke snakke om at fargen på en potet-kålrot-stappe ikke er spesielt bra. Skaff deg en god, litt fleksibel kniv, da blir det som å skjære i smør. Jeg kan anbefale den som er ytterst til venstre:

Gulrot og vanilje gir den sødmen man trenger og smør og fløte demper eventuell bitterhet.