Sv: Er Toyota Auris noe for oss?
Opprinnelig lagt inn av tink, her.
Familie med tre relativt små barn søker ny bil, eller jeg ønsker meg en bil som forurenser litt mindre og kan være litt billigere i drift enn Opel Zafira med dieselmotor.
Ungene er 3, 8 og 11, så i dag er det kun 2 barneseter. Minste sitter fortsatt i bakovervendt sete, regner med å bytte til beltestol når 4-årsdagen nærmer seg i oktober.
Vi reiser en del på friluftsbaserte ferier med bilen, men håper at vi trenger litt mindre bagasje etter hvert. Det som er fint med zafira'en er at vi har plass til mormor, en venn, eller et par tanter i de to ekstrasetene i bagasjerommet.
Hvilke erfaringer finnes der ute etter at den siste tråden ble avsluttet i juni 2015?
Hei, skal dere kjøpe helt ny bil eller en nyere bruktbil? Hva skal bilen koste? Auris er en bil i "golf-størrelse", dvs ikke spesielt stor når man skal ut på tur med tre barn. Min erfaring er at det ikke blir mindre bagasje når ungene blir større, den bare blir til andre og like store ting .
Den eneste bilen vi sliter med å fylle opp er den store Caravella vår .
Når det gjelder miljøaspektet, så er veldig mye gjort bare ved å oppgradere til en ny bil (litt avhenig av hvor gammel Zafiraen din er). Det jeg vil advare mot er å overdrive hvor stor miljøgevinsten på en Toyota hybrid er.
Når du kommer over 40km/t går den ikke lenger på ren eldrift, og du kan ikke kjøre den lenger enn 2km i elektrisk modus pga lite batteri.
Mange nye hybrider er på markedet og på vei - hvor man kan kjøre helektrisk i normale hastigheter og mye lenger enn Toyotas biler.
Jeg prøvde selv en Mitsubishi Outlander PHEV (hybrid) i helgen... en god del dyrere enn Auris, et mye bedre eksempel på miljøgevinst.
Hva er den mest vanlige bruken til daglig? Mye under de magiske 40km/t?