Sv: Hva betyr kvinnedagen for deg?
Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.
(...) På forrige fest jeg var på, stod plutselig alle kvinnene på kjøkkenet og sullet med maten (slags spleiseparty), mens mennene satt ute i stuen og drakk alkohol. Jeg satte meg med mennene, og ble på humoristisk vis spurt om hvorfor jeg ikke gvar på kjøkkenet - fordi det var så påfallende at jeg var eneste kvinne i stuen. Vi kan ikke ha det slik!!!! (I-landsproblem, jeg vet det).
Neeeiii, det er ikke i-landsproblem, det er et problem overalt. En av de tingene som gjør at unger endrer seg er jo nettopp forventningene de får til seg selv og andre på grunn av hva de observerer.
Heldigvis, i min slekt er det ganske jevnt fordelt hvem som hjelper til med ryddingen og hvem som sitter og prater og når, men det har ikke alltid vært slik. Det er bevisste valg som Helten og jeg, Broder'n og dama, Onkel og kona har tatt opp gjennom årene. Blant venner er det dessverre fortsatt veldig kjønnsdelt hvem som gjør hva.
Jeg mener kvinnedagen fortsatt er viktig, både for kvinner i Norge, men også får den internasjonale likestillingskampen. Selvsagt er alle andre dager i året viktige også, men ja, jeg markerer gjerne dagen litt. Morsdagen deriomot gir jeg blaffen i.
|