Vis enkelt innlegg
Gammel 01-04-16, 14:36   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dagens dilemma

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Men at konsekvensen er verre er jo akkurat like relevant som hvorvidt risikoen øker eller ikke. Og igjen er jo dette et valg du tar på vegne av barnet heller enn for deg selv.

Og så er det i grunnen uvesentlig om alle andre kjører over fartsgrensen, det gjør ikke risikoen eller konsekvensen av valget om å kjøre usikret noe mindre. Helst bør man jo gjøre begge deler, både sikre barna sine i bil og ikke bryte fartsgrensen.

Rent filosofisk er det intreressant.

(og selvfølgelig påvirker det både risiko og konsekvens om alle de andre kjører for fort, hadde det kun vært meg, min bil og mine kjøreferdigheter som var avgjørende for risiko og konsekvens tror jeg ikke jeg hadde brydd meg nevneverdig om bilsikring)

Man skal selvfølgelig ikke kjøre uten godkjent sikring.
Det var en drittsituasjon å havne i (som jeg heller ikke trodde var mulig for meg å havne i, jeg har stålkontroll på slikt) men heller ikke noe jeg brukte veldig lang tid på å risikovurdere. Men jeg er klar over at det er et kontroversiellt tema og synes det er "moro" (i mangel av et bedre ord)å se hva andre tenker. Jeg er overrasket over at så mange ville kjørt, det hadde jeg ikke gjettet på forhånd.

Men i forhold til det å bryte fartsgrensen så er det relevant. For de fleste synes det er akseptabelt å kjøre 3-15 km/t over fartsgrensen. Og det kunne vært intresessant å vite om feks du ville valgt å nekte partner å ha barna i bilen dersom denne tidvis kjørte noe over fartsgrensen. Det er nemlig mer risiko (merk risiko, ikke konskevens) kyttet til det, ennå kjøre uten adekvat sikring. Og det øker faren for alvorlig konsekvens.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat