Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin
Jeg og datteren er ute og går med to hunder en dag i uken, og hver gang møter vi andre hunder som er løse, eller går i langline uten at eier bryr seg om å hale inn hunden i møte med andre.
Dette irriterer meg noe vanvittig! Jeg elsker hunder, og slår gjerne av en prat med alle jeg møter, men da skal det være fordi jeg og eier bestemmer det, ikke fordi at hunden kommer byksende. Og med hund selv, så er jeg alltid skeptisk, for man vet faktisk aldri hvordan et møte mellom to hunder utarter seg... Vi går med en hannhund, og to hanner kan by på problemer.
Når vi går med disse to, så er de alltid i bånd. Dvs, tispa kan vi slippe på egnede steder, for hun er aldri mer enn 10 meter fra oss, er lydig og bryr seg ikke om andre. Men aldri etter båndtvangen setter inn.
Vi går heller med dem i langline. Da får de løpt litt rundt oss, samtidig som vi har kontroll på de. Vi får de alltid inn for å gå ved foten i møte med andre folk og dyr også.
Dette fikk jeg forresten skryt av av en person i marka en gang jeg gikk med en annen hund. Han gikk i langline og en person kommer i mot. Jeg får inn hunden og får han til å gå ved foten, og legger som vanlig opptil at jeg er den som er nærmest møtende person.
Denne personen stopper opp og sier at SÅNN skulle alle hundeeiere vært!! Ha hunden i bånd, få den inn ved møter, og ikke minst hold hunden på den siden som da blir lengst unna møtende person. Ikke alle liker hunder nemlig!
Jeg tok med meg den kommentaren jeg, og tenkte at noe gjør jeg da riktig!
And how I got to where I am
|