Sv: Rasisme
Opprinnelig lagt inn av bina, her.
Du har jo Findus i avataren - klart du er søt!
Det jeg har prøvd å si er at neger ER og har lenge vært en del av norsk dagligtale, og at det er feil å hevde at alle som bruker ordet er rasister. (Særlig siden slett ikke alle er klar over at det er et ukorrekt ord å bruke.) Og så sier jeg at man kan være vel så rasistisk om man snakker om "våre nye landsmenn".
Jeg tror ikke ordet neger noen gang vil forsvinne helt - men i hvertfall så godt som. Spørsmålet er hva som erstatter det, og om det egentlig er noe bedre.
Ja, Findus er jo ganske søt. Kanskje jeg må finne en annen avatar. 
Nei, det forsvinner neppe. Og jeg er enig i at når de som bruker det er ignorante om ordets historie og konnotasjoner, så kan de ikke automatisk kalles rasister. Men det er godt gjort i 2007 å ikke ha fått med seg at ordet er problematisk og at mange av de som kalles det ikke liker det. Kanskje "respektløst" er mer dekkende enn "rasistisk" i mange tilfeller.
Og du har rett i at de negative konnotasjonene raskt hopper over til andre og nye ord. Men nettopp derfor er det viktig å diskutere og være bevisst på hvordan vi snakker om hverandre og hva ordene vi bruker representerer. Det er en av mange måter å gjøre noe med de farlige holdningene. Jo flere som er bevisste på dette jo bedre. Det er jo tross alt med ord vi kommuniserer holdninger.