Sv: Løse hunder i skogen som ikke hører på eieren sin
Jeg går mye tur, men har aldri opplevd løse hunder som noe problem. Dels fordi jeg ikke treffer på noen særlig ofte, dels fordi de løse hundene jeg har møtt har oppført seg eksemplarisk. På populære turstier går de som regel klint opp i eieren, ute i terrenget er det ganske vanlig å kalle hunden inn når man ser møtende mennesker (med og uten hund) på litt avstand, og heller spørre om det er ok å slippe den. Når det ikke er båndtvang.
Jeg treffer langt flere hunder i bånd som lager problemer. Eller eierne gjør det. Nå er det ikke selve båndet som er problemet, men denne fordømte holdninga at hunder på død og liv skal hilse på hverandre. Jeg har en hund på snart halvannet år, hun er under opptrening og får som hovedregel ikke hilse på andre hunder. Så kommer de svinsende da, disse eierne med hundene i 15 meter langt flexibånd som de slipper ut i full lengde straks de får øye på oss. Og når den oppgira flexihunden på et nanosekund er 3 cm fra min unghund, (som jeg prøver å lære gode manerer) så roper de: Kan de hiiilse?! Too late. Eller de bare slipper opp alt, og når jeg freser at min hund ikke får lov å ha nærkontakt med møtende hunder, så kommer det nærmest sjokkert: Jammen de må jo få hiiilse!! Nei, for tenk de må ikke det. Irriterende uvane. Nå har jeg vært gjennom to valpeperioder, og jeg opplever det langt vanskeligere å oppdra folk til å forholde seg til valpen/hunden på en ok måte, enn selve valpeoppdragelsen. Jadda, off topic så det holder.
Og som sagt så bryter jeg båndtvangen og andre lover innimellom.
|