Vis enkelt innlegg
Gammel 18-05-16, 09:58   #10
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Har du hatt utvekslingstudent hjemme hos deg?

Det Shute sier. Har hatt studenter, men bare på korttidsopphold - en måneds tid og sånn. Viktig å fortelle om hvordan vi gjør det i vår familie, og man kan gjerne jevnlig ta opp om det er noe de tenker på ifht norsk kultur og som de lurer på. Ikke forutsette at "alle vet" hvordan ting er/ foregår/ hva man forventer. Selv alle nordmenn har ikke samme mening om det.

Jeg opplever generelt at ungdommene vi har hatt boende har hatt et høyt servicenivå hjemme, enten av mor eller hushjelp, at de kan være litt umodne og mindre fornuftige/ selvstendige enn norske ungdommer fordi de ofte kommer fra land hvor voksne har større autoritet enn hos oss, og hvor de i mindre grad "tenker sjæl". Altså at de må fortelles at man forventer at de rydder rommet selv, at skittentøyet skal på vaskerommet, at hos oss gir vi beskjed om hvor vi skal og når vi kommer hjem, osv. Jeg ble spurt av en ungdom om å vaske skoene hennes, men sånt forventer jeg jo at min ungdom gjør selv, f.eks.

Det er ikke nødvendigvis uvilje, men at de ikke har kunnskap om vår kultur. Og det tenker jeg er viktig at vertsfamilien bidrar med. Jeg har OGSÅ opplevd at de samme ungdommene ønsker å være åpne og fleksible, og at de deltar hvis de skjønner at det er det vi tenker at de skal som en del av familien.

Så er det kjempeviktig at de blir dratt inn i familien fra start av. Det verste er ikke en ungdom som stakk med venner uten å si fra. Det verste er en ungdom som bare sitter på rommet og tekster med vennene hjemme. Jeg har hatt - og anbefaler - samtaler med familien hjemme, sier at vi passer på ungdommen som vårt eget barn og at det er fint om vi voksne snakker sammen hvis noe skulle oppstå. F.eks. hadde jeg en prat med en foresatt om å inndra mobiltelefon for en som bare satt på rommet. Det fikk jeg ja til, ungdommen syntes det var drit urettferdig, - og kom ut av rommet sitt

Kan også være en ide å hjelpe dem inn i en fritidsaktivitet de kan gå til selv (fortrinnsvis), gjerne som en slags oppfølging av en interesse de har hjemmefra. Spille i skolekorps er jo kjempeinkluderende, idrettslag, speider og 4H er begge varierte aktiviteter som finnes mange steder i verden (4H har mye store ungdommer, og har også internasjonal utveksling). Det gir dem en arena å bli kjent med folk utenom klassen, og gir også familien litt "egentid".

Sist redigert av Charlie : 18-05-16 kl 10:03.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat