Vis enkelt innlegg
Gammel 19-05-16, 09:56   #13
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hekk anbefaler dere?

Det er viktig å tenke gjennom både hva du vil hekken skal gjøre for deg, hvor mye penger du vil legge i det og hvor mye arbeid du vil legge i det i årene som kommer. Disse tingene henger sammen. Generelt er billigere hekker mer hurtigvoksende og fører til mer arbeid i årene som kommer, mens de saktevoksende er dyrere (mer arbeid for planteskolen å få dem fram i salgsstørrelse). Hvis du vet kriteriene dine, kan du få god hjelp på et ordentlig hagesenter med gartnere (Hageland-butikkene har jeg god erfaring med, en del av dem tar også plante-oppdrag. Plantasjen har veldig mye ufaglærte folk rundt her, i hvert fall).

Jeg har en løvfellende, hurtigvoksende hekk - den er pen, men det er en god del arbeid med den. Den må klippes en gang i året fordi man "må" (og bør klippes to ganger hvis den skal være pen, men som du sikkert skjønner, det gidder ikke vi). Alt rasket må kjøres på fyllinga, og det blir en god del sekker selv av den korte hekken vi har. Fordelen er at den slipper inn lys når den ikke har løv, så vi har perleblomst, krokus o.l. plantet under, det er hyggelig med litt vårtegn når snøen går, og bladene begynner å komme til 17. mai. Jeg er likevel ikke så glad i den, det er for mye jobb for min smak. Typisk hekk man velger når huset er nytt og vil ha hekk fort, og et lite helvete de neste 20 åra.

Hekken jeg har valgt selv på en annen side av huset er barlind. Jeg har Hillii, som er den litt dyrere (den andre heter Hicksi, og vokser fortere). Hillii tåler skygge, vind og veisalt bedre. Den er mørkegrønn hele året, vokser sakte - har hatt den i flere år, og den har fremdeles ikke sett en saks, men har fin høyde og er tett og fin (kommer litt an på hvordan man planter også, så klart). Barlind er giftig, men siden det er en nåleplante skal det litt til at noen får lyst til å spise den. Mer bekymret for rododendronen i så fall, ungene bruker bladene til lek. Men de vet at de skal vaske hender etterpå.

Etter som hvor glad dere er i hekklipping - noen planter tåler fint at du (bare) tar et skippertak i ny og ne (f.eks. barlind tåler at du tar et røsk, og så kommer den igjen), mens f.eks. tuja ikke tåler skippertak, den kommer ikke igjen, og du får hull i hekken. Den må altså klippes jevnlig. Hvis man skal ha tuja (er ikke så glad i den, det tilstår jeg..) så velg den litt dyrere tuja Smaragd, den har en mye penere vekst enn billig-tujaen Brabant.

En hekk skal man se på i flere tiår (alternativt skal kjøperne av huset få den som førsteinntrykk) så for min egen del ville jeg heller ventet så jeg kunne spare enn å ta en hekk bare fordi den er billig.

Sist redigert av Charlie : 19-05-16 kl 10:05.
Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat