Sv: Hvorfor har du valgt å bo der du bor?
Vi bor sentralt i Oslo. Jeg har bodd her fast siden jeg var 14, før de bodde jeg på diverse tettsteder i varierende størrelse på Østlandet i tillegg til Oslo (skilte foreldre). Sambo er tilflytter fra en litt mindre by på Østlandet.
Jeg har jobbet innen kulturfeltet, og utvalget jobber er størst i Oslo. Sambo er selvstendig næringsdrivende, og det vil være vanskelig å få en stor nok kundegruppe andre steder i Norge.
Vi bor i Oslo fordi her har vi vårt nettverk, og en mengde kultur- og aktivitetstilbud både for barn og voksne vi vanskelig finner andre steder. Siden vi begge jobber og virker innen kulturfeltet er dette viktig for oss. Vi liker å bo sentralt for å slippe kø, slippe kjøring og ha det meste innen rekkevidde med sykkel eller offentlig transport.
Akkurat nå studerer jeg i Oslo, og det er derfor helt uaktuelt å flytte før jeg er ferdig. Vi vurderer allikevel å flytte til sambos hjemby, som ligger ca en halvtime fra Oslo. Dette fordi vi ser at stedet har utviklet seg betraktelig på kultursiden, det finnes et variert tilbud aktiviteter for barn og voksne, og vi kan ha råd til en enebolig i sentrum.
Dette avhenger av at jeg får jobb i nærmiljøet, sambo må fortsette å jobbe noen dager av uka i Oslo og det er uaktuelt at vi begge pendler.
Det er også uaktuelt å flytte til et tettsted.