Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?
Vi bor på et sted med en nokså liten skole og et lokalt fotballag. Det betyr at veldig mange går på fotball og at lagene har såpass få spillere at de ikke kan stille til kamp dersom f.eks. halvparten av spillerne er i bursdag.
Min sønn er en av tre gutter på trinnet som ikke spiller fotball. Så jeg pleier å forhøre meg dersom vi skal ha bursdag, sånn at det ikke kræsjer. Jeg vet at bursdag har prioritet over trening, på flere av lagene går alle i samme klasse og dermed blir alle invitert. Så det er bra at de heller avlyser trening enn at noen skal oppleve at nesten ingen kommer i bursdagen deres.
Jeg er vel litt todelt på hvor mye tid idrett skal ta. Jeg ser jo at for de som vil satse, så er mange treninger positivt. Men dersom det ikke er mulig å være med uten å ha masse treninger, så syns jeg det blir dumt. I fotballklubben i sentrum her er det litt sånn. Der er det forventet av tenåringene trener 3-4 ettermiddager i uken og flere morgener. Da er det ikke mye tid igjen til andre ting når kampene kommer i tillegg. Det typiske er da at veldig mange slutter og andre trener såpass mye at mange av dem pådrar seg skader. Sønnen til en bekjent måtte slutte som 17-åring etter for store slitasjeskader på knærne.
|