Vis enkelt innlegg
Gammel 16-06-16, 08:55   #75
My
Semiaktiv

My sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor mye plass bør en idrett få ta?

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Når begynner de med dette? Jeg kan ikke forestille meg at jeg skal klare å følge opp en idrett som tar så mye tid, selv om jeg har bare ett barn.

Femteklassingen her har fotballtrening to ganger i uka (1 time hver gang), kamp en gang i uka, turn tre ganger i uka (hhv 2, 2, og 2,5 timer), og konkurranse ca 3 ganger i året. Den "oppfølgingen" vi bedriver er å se til at frøken vims kommer seg avgårde i riktig tid, og husker å ta med seg drikkeflaske, og stille opp på de pliktene vi har i forhold til dugnader. En sjelden gang, når hun har ekstra dårlig tid, eller det er ekstremt dårlig vær, kjøres hun, ellers går eller sykler hun til og fra alt av treninger selv. Når jeg har tid, og det passer slik, stikker jeg bort og ser på hjemmekampene deres. Men langt fra alle. Sånn sett er det mindre oppfølging nå enn da hun gikk i førsteklasse og bare hadde ei turntrening og ei fotballtrening i uka, men måtte følges på alt.

Den ene tredjeklassingen har fotball to ganger i uka og kamp en gang i uka, noe som følges naturlig opp ved at pappaen er trener. Den andre tredjeklassingen har judo en gang i uka og turn en gang i uka. Hun går selv til og fra judoen, men skysses/følges til og fra turn (som hun nå for øvrig vil slutte på) fordi det ligger midt i sentrum, og jeg synes hun er for liten til å gå dit selv. Men der er det ingen dugnader eller andre forpliktelser. Så vår tidsbruk har gått ned i forhold til oppfølging av barnas fritidsaktiviteter, selv om deres tidsbruk har økt.

Bursdag trumfer trening, kamp trumfer bursdag. Stort sett. Jeg driver i disse dager og planlegger bursdagsfeiring for femteklassingen. Det hadde passet bra neste helg, men da dropper vi det, nettopp fordi de er påmeldt cup, og har kamper både lørdag og søndag. Søndag er de tidlig ferdig, så vi kunne for så vidt hatt det på ettermiddagen, men jeg fant ut at guttelaget har sin siste kamp sent, og en del av de guttene hun vil invitere spiller der. Derfor flytter vi bursdagen til fredag i stedet. Jeg forholder meg ikke til hvem som måtte ha trening/aktiviteter da, for skal vi ta hensyn til det blir det umulig å finne et tidspunkt.

Nå er det jo også slik her at alle jentene på 05-laget går i samme klasse, og har de samme vennene, så sjansen er stor for at dersom en er bedt i bursdag så er ca hele laget også bedt. Så om noen la bursdagsfeiring til kampdag, og bursdagen skulle trumfe kamp, så måtte kampen rett og slett avlyses. Og det blir jo litt håpløst i forhold til de andre lagene i serien. Men det har skjedd flere ganger at treninger har blitt avlyst, fordi hele laget har vært bedt i bursdag. Og det har vært helt uproblematisk.

Turnkonkurranser (troppsturn) trumfer så og si alt (unntatt konfirmasjoner, bryllup, begravelser etc i familien), også fotballkamper, hvis det kolliderer. Der har hun tross alt fått tilbud om, og sagt ja til å være med på et konkurranseparti, og da forventes det at hun prioriterer dette. I oppkjøringen mot konkurranser må hun også prioritere trening framfor både bursdager og fotballkamper. Særlig den treninga som kun går på frittstående, siden det skal øves inn et program sammen med resten av gruppa.

Når det gjelder judokamper/turneringer, så lar jeg ungen velge selv hva hun vil prioritere, det er tross alt en individuell idrett, og hun driver på for gøy, uten voldsomme ambisjoner.

Sist redigert av My : 16-06-16 kl 09:26.
My er aktiv nå   Svar med sitat