Sv: Irmas kokebok (med bilder)
Disse variantene hadde vi med oss på navnfest til nevøen vår. Lever godisfritt for tiden, har faktisk ikke smakt på dem selv. ( ) Bolleoppskriften er imidlertid utprøvd tidligere, og de blir kjempesaftige og gode.
Hveteboller (grunnoppskrift til alle oppskriftene)
20 stk
100 g smør (helst meierismør)
ca 9 dl hvetemel
1 dl sukker
1/2 ts bakepulver
1/4 ts salt
3 1/2 dl melk
50 g gjær
1 egg til pensling
(For kardemummeboller, 1 ts kardemumme. Brukes IKKE i de andre oppskriftene som følger)
Smuldre smøret i 3/4 av melet. Bland resten av det tørre. Varm melken til 37 grader og rør ut gjæren i den. Bland alt godt. Søt gjærdeig skal ikke eltes for lenge, da risikerer du seigt resultat. Tilsett nok mel til at deigen akkurat løsner fra bollen. Ha i bare litt mel av gangen, slik at deigen ikke blir for fast.
Dekk bollen med et klede. Hev deigen til dobbel størrelse, ca 30-40 min. Deigen skal stå lunt.
Ha litt mel på bakebordet og slå ut deigen. Elt den litt. Tilsett rosiner om du liker det. Del deigen i to, rul. hver del ut til en pølse og del den i 10 emner. Rull ut boller og legg dem på bakepapir på stekeplate. Etterhev bollene ca 20 min under klede. Pensle med sammenpisket egg og stek dem i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøles på rist.
Solskinnsboller med hjemmelaget mandelfyll
1 porsjon bolledeig
Fyll:
100 g mandler
75 g melis
3 ss kokende vann
rosiner
vaniljekrem
1 egg til pensling
Bruk gjerne ferdiglaget vaniljekrem. Mal mandlene til mel i mandelkvern eller matprosessor. Sikt melisen og rør det godt sammen. Ha i vannet. Pass på at du ikke tar i for mye vann slik at massen blir rennende. (Kan også kjøpes ferdig.)
Etter første heving ruller du deigen ut til en lang pølse og kjevler den ut til et rektangel på 60x35 cm. Smør på fyllet og spre litt rosiner oppå. Rull deigen sammen fra langsiden og skjær rullen i 3 cm tykke skiver. Sett dem på bakepapir på stekeplate.
Bruk to skjeer til å lage en grop i midten av bollene, og fyll gropen med vaniljekrem. La bollene etterheve i ca. 20 min. Pensle bollene med sammenpisket egg og stek dem midt i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøl på rist.

Flettet kringle med mandel -og nugattifyll
1 porsjon bolledeig
Fyll:
1 porsjon mandelfyll (se solskinnsboller)
150 g nugatti
Etter første heving deler du deigen i to. Kjevle ut hverbit til et rektangel på ca 60x35 cm. Smør på et lag med mandelfyll. Smør et lag nugatti oppå. Del rektangelet i fire remser på langs, men la dem sitte sammen i den ene enden. Flett remsene med fyllet opp.
Løft kringlene forsiktig over på bakepapir på stekeplate og la dem etterheve i 20 min. Stekes på nederste rille på 200 grader i ca 20 min. For å forsikre deg om at kringlene er gjennomstekt, kan du ta ut en og kakke den på undersiden. Er lyden hul, er kringlene ferdig. Avkjøles på rist.

Nugattisnurrer
1 porsjon bolledeig
Fyll:
150 g nugatti (passe tykt lag)
50 g hakkede mandler eller nøtter.
Etter første heving ruller du deigen ut til en lang pølse. Kjevle den ut til et rektangel på ca 50x20 cm. Smør på nugatti og hakkede mandler/nøtter og rull deigen sammen. Skjær rullen i ca 3 cm tykke skiver. Du skal ende opp med 16-17 stk. Sett dem over på bakepapir på stekeplate og la dem etterheve i ca 20 min.
Pensle nugattisnurrene med sammenpisket egg og stek dem i ovnen på 225 grader i 10-12 min. Avkjøl på rist. For holde dem myke leger du bakeklede over dem i 5-6 min etter at du tok dem ut av ovnen.

Sist redigert av Irma : 23-06-07 kl 17:09.
|