Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
En stor del av jobben til mine kolleger utføres jo i "lukkede rom" som man bare unntaksvis har tilgang til, så det er det selvsagt vanskelig å vite så mye om. Jeg vil likevel påstå, på bakgrunn av samarbeid utenfor klasserommet, interesse og engasjement for pedagogikk og fagdidaktikk og generelt elev- og menneskesyn som kommer fram gjennom mange år som kolleger, at jeg er i stand til å i alle fall kategorisere mine i tre grupper: Svært dyktige, dyktige og mindre dyktige. Heldigvis har jeg veldig få som jeg vil plassere i sistnevnte gruppe.
Enig.
I tillegg får jeg som kontaktlærer også en del innsyn i hva kollegene mine gjør via elevsamtaler o.l.. Man skal selvsagt ikke ukritisk ta alt elevene sier for god fisk, men jeg merker jo at det er noen tilbakemeldinger om noen kolleger som går igjen år etter år etter år hos kull etter kull etter kull, og da er det nok ofte noe i det. (Vi kontaktlærere oppfordrer selvsagt elevene til å følge etablert rutine i saker der de klager, og involverer oss ikke ut over å informere om denne og eventuelt si fra til aktuell leder at klage er på vei.)