Vis enkelt innlegg
Gammel 18-07-16, 13:47   #17
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vet du om kollegaene dine gjør en bra/middels/dårlig jobb?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

En stor del av jobben til mine kolleger utføres jo i "lukkede rom" som man bare unntaksvis har tilgang til, så det er det selvsagt vanskelig å vite så mye om. Jeg vil likevel påstå, på bakgrunn av samarbeid utenfor klasserommet, interesse og engasjement for pedagogikk og fagdidaktikk og generelt elev- og menneskesyn som kommer fram gjennom mange år som kolleger, at jeg er i stand til å i alle fall kategorisere mine i tre grupper: Svært dyktige, dyktige og mindre dyktige. Heldigvis har jeg veldig få som jeg vil plassere i sistnevnte gruppe.

Interessant at du som er lærer kommenterer slik - det er som du sier: Ingen direkte kontrollmulighet mellom kollegaer. Og slik jeg oppfattet dette med etterforskninsledere (i politiet) jobber de på samme måte - de har samme type jobb, men jobber individuelt.

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I tillegg får jeg som kontaktlærer også en del innsyn i hva kollegene mine gjør via elevsamtaler o.l.

Hmm ... Ja, jeg skjønner at dette bidrar til vurderingen du gjør av kollegaene dine, og det kan jo likestilles med feks selgere, kundeansvarlige, førstelinje, de som jobber med reklamasjon etc vet noe om jobben til andre. De vurderer den ikke selv, men får innspill fra andre som vurderer den.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Jeg tror mange lar seg lure av hvordan kollegaene framstår. Hvis det er en de liker, synes er sympatisk og som utad virker som om h*n har kontroll på fagfeltet sitt, tror jeg det er lett for kollegaene å tro at h*n gjør en god jobb.

Ja, hvis man har vidt forskjellige arbeidsfelt er jeg enig i at det er vanlig å vurdere folk ut fra hvor hyggelige de er.

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Man kan fint ha god kontroll på fagfeltet sitt uten at det resulterer i godt utført arbeid

Ja, dette er jo et veldig viktig moment ... Jeg glemmer det innimellom, og jeg blir aldri overrasket over at folk med dårlig kompetanse leverer dårlig, men at flinke folk ikke gjør det er rimelig mystisk altså (de må jo blant annet ha fått denne kompetansen en plass i fra, så de kan jo ikke være 100% late?)

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg kan google kollegaene mine og lett finne ut om de gjør en god jobb eller ikke.

Så vidt jeg skjønner adresserer du det samme som Stompa sier: Du har tilgang til en annen kilde for informasjon som gjør at du i tillegg til å gi en kollegial bedømmelse, kan undersøke eksternt. (akkurat denne biten blir det hevdet i boken ikke eksisterer i politiet)