Sv: Mental huskeliste til neste ferie
Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.
Jeg har en ny huskelapp:
Alt trenger ikke være på "barnas premisser". Når vi gjør ting med barna som vi/jeg virkelig liker å gjøre selv, så er tålmodighetskontoen min enorm, og gleden og entusiasmen min smitter over på selv det mest mugne barnet.
(All-inclusive hadde tatt livet av oss. Sol og varme er ikke ensbetydende med samme sted i en uke eller mer. Vi må få aktivisert oss, og liker å spise på forskjellige steder.)
Signerer denne!
Jeg for min del kjeder meg i hjel i fornøyelsesparker og badeland, derfor planlegger jeg ikke ferier der dette er hovedaktivitetene. Kan alltids avlegge et lite besøk i en eller annen vann- eller hurramegrundtpark en av dagene på ferien, hvis det tilfeldigvis er en i nærheten av der vi er, men legger ikke ferien opp etter det. Hvis jeg hadde digget fornøyelsesparker, berg-og-dalbaner, karuseller, crazy vannsklier og den slags selv derimot, da hadde saken vært en annen. Men både jeg, mannen og vennene vi ferierte sammen med setter størst pris på naturopplevelser og friluftsliv, og da blir feriene der etter. Men selvsagt lagt opp på en måte så det blir gøy og hyggelig for ungene også.
I sommer har vi vært i Sveits, og mye av tiden har vi vært på tur høyt til fjells, selvsagt med avstander og vanskelighetsgrader satt på barnas premisser. Det viste seg at naturen hadde tilrettelagt helt på egenhånd, med en fin dam like ved den ene turisthytta, full av lys levende rumpetroll og salamandere, og flere berg i umiddelbar nærhet, med klatreruter i alle vanskelighetsgrader, helt ned til svært barnevennlige. Rundt den andre turisthytta spanderte fjellet flere flotte bergkrystaller lett tilgjengelig for barn på skattejakt, og stilte ellers opp med både gemse, murmeldyr og steinbukk.
Men det ble da sol og bading også, i form av besøk i mindre, lokale utendørs svømmebasseng, i tillegg til et par late dager ved innsjøen med bading og SUP-padling, og noen forfriskende dukkerter i diverse elver og fjellvann. Det holdt i massevis for meg, jeg hadde ikke orket ei hel uke ved en bassengkant eller på ei tett befolket badestrand, selv om ungene sikkert hadde elsket det. Skulle vi hatt en slik ferie måtte vi voksne ha elsket det selv også.