Sv: Gratis sommerskole øker allikevel forskjellene?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Jeg misunner dere virkelig sommerskoletilbudet i Oslo. Jeg synes ikke det er problematisk at kommunen bruker mye penger på det, det må gjerne heller jobbes med få med de som ikke treffes av opplegget? Vi kan ikke kutte ut alt som potensielt skaper forskjell, og hvertfall ikke der tilbudet faktisk gis til alle.
Det kan jeg være enig i. Det jeg lurer på er hvilke tiltak som faktisk vil medføre at sommerskolen favner flere enn den gjør i dag.
Jeg har på facebooksidene til klassene til både snuppa og knerten promotert sommerskolen. Fortalt hva det innebærer, fortalt at det kan bety gratis svømmeundervisning til de som trenger det (særlig relevant for knertens klasse som skal ha 10 lusne svømmetimer det kommende året, og da skal alle ha lært å svømme) og vært veldig positivt innstilt. I tillegg har jeg fortalt hvilke kurs mine egne unger har søkt på slik at de som vil kan søke seg til samme sted, og mange andre har gjort tilsvarende. Men jeg ser jo at de elevene som kanskje hadde trengt det aller mest ikke har søkt.