Sv: Vognmafiaen
Opprinnelig lagt inn av SnippSnappSnupi, her.
jeg koser så min lille snupp at det går ikke ann å kose mere!
Vet du, jeg koser meg med min lille tuppe jeg også. Men jeg skjønner ikke på hvilken måte det henger sammen med hvilken vogn og tilbehør jeg har.
Jeg er i dag sjeleglad for at jeg valgte en vogn som var trendy for ett og et halvt år siden (og ikke hørte på mamma som mente at en barnevogn måtte ha fire hjul). En Quinny som i dag nok ses på som tung og kjip. Men den er lett å trille og det er himmelen for mitt dårlige gravidbekken. Jeg har til og med en BOB koppholder, og den lovpriser jeg fordi jeg slipper å rote i veska etter ting til stadighet.
Om folk har en trendvogn eller en traust Simo er meg helt likegyldig. Folk må gjerne ha både 2 og 3 vogner uten at jeg bryr meg. Det er når man begynner å ta av på tilbehørsfronten og at alt på død og liv på matche at jeg setter spørsmålstegn. For hvor nødvendig er det? Hobby eller ei. Man kan argumentere alt man vil med at det er lettsolgt og dermed miljøbesparende, men i virkeligheten bidrar man til at det blir et økt forbruk og større produksjon - selv med bruktsalg. Før solgte man barneutstyr fordi man var ferdig med det. Nå selger man fordi man har lyst på noe nytt. På denne måten er det mange flere stellevesker (eller vogner eller klær fx) i omløp per barn enn det var før (jada, før blir et veldig vagt begrep her).
At du måtte gi bort klær før er ingen god argumentasjon for å kjøpe 'design'. Miljøaspektet handler tross alt ikke om hva vi får igjen for det vi bruker i kroner og øre, men fx at andre kan ha nytte av det vi ikke lenger trenger.
Når det er sagt, så har jeg fx mer bæretøy enn jeg har barn, og man kan undre seg over om jeg trenger det. Sikkert ikke. Og gjenbruk på dette området er med på å øke forbruket det også. Vi har nok alle våre skjeletter i skapet