Vis enkelt innlegg
Gammel 23-08-16, 09:49   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Fjellturtips] Besseggen

Når man har kommet over Besseggen, er det fortsatt en lang vei igjen til Gjendesheim (dette kommer nok også overraskende på mange).

Før man går løs på de siste bakkene opp til toppen av Velsfjellet (som man ikke ser fra toppen av eggen), går det litt nedover. Her er det steinlandskap typisk for norske fjell. Stien er helt fin å gå heldigvis, så om beina er litt stive etter klatringen opp Besseggen, er det greit å rusle videre opp mot toppen av Veslefjellet 1743 moh.

Er det godt vær, er toppvarden her verd en stopp for å hvile beina før den lange sisteetappen (ca. 5 km) mot Gjendesheim. Her er det mange høydemeter nedover, så lårene skal få kjørt seg for de fleste.

På veien skal man ned noen bratte partier. Et sted er det lagt ut en kjetting, siden det er færre punkter i fjellet å sette føtter og holde seg fast + at det er en bra skrent nedenfor.

Og for meg er det lite som slår den gode følelsen det er å komme fram etter en lang fjelltur. Jeg spiste Gjendeburger på kiosken ved brygga, og syntes den smakte fantastisk godt sammen med en Solo. Den som skal overnatte på Gjendesheim kan bare glede seg til god middag og godt drikke der.

Det varierer veldig hvor lang tid folk bruker på turen. Rekorden er på vanvittig 1 t 15 min. Jeg fatter ikke hvordan det er mulig. Ei jeg kjenner som er sprekere enn mange gikk på 5 t. Da hadde hun veldig få, korte pauser og jevnt høy fart. Vi brukte 10 t, der 2 t var pauser. Det stemmer med tiden på ut.no, tror jeg, men vi gikk veldig rolig. Voksne i relativt god form vil jeg tro bruker 6-7 t, avhengig av hvor lange pauser man tar. Et par voksne som ikke var så fjellvante (jeg snakket litt med dem) som tok båten med oss, brukte omtrent like lang tid som oss.

Hvem kan gå Besseggen?
Hvor lang er en strikk? Man bør vite at man orker å gå så langt (40.000 skritt målte jeg fra bryggen på Memurubu til Gjendesheim) og så mye opp og ned (det er vel ca. 800 høydemeter, jeg målte ca. 350 etasjer på Fitbiten), og man også vil klare å ta vare på seg selv om været blir dårlig. Jeg hadde ikke tatt med barna på turen hvis det ikke hadde vært meldt bra vær. Er det regn, kan jeg tenke meg at stien blir glatt mange steder og at klyvingen blir vanskeligere (med kalde fingre og dårligere grep). Vi gikk Galdhøpiggen fra Juvasshytta i fjor, og ungene var enige om at Besseggenturen er MYE tøffere. Men de syntes det var veldig gøy å klare det!

Å være på tur i 7-10 t går greit når det er oppholdsvær (eller sol som vi hadde), men det er ganske tøft om det regner og blåser. Er man godt trent og har med det som trengs av utstyr for å tåle vind og vær (som kan skifte veldig raskt) og mat og drikke, er Besseggen en grei tur. Hvis man er lite fjellvant, usikker på egen form, har knær eller ankler som tåler lite osv., er det vanskeligere å vurdere om man bør gå der, i hvert fall hvis værmeldingen er usikker.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 08bess.jpg (95,5 KB, 249 visninger)
Filtype: jpg 10bess.jpg (123,9 KB, 246 visninger)
Filtype: jpg 11bess.jpg (95,8 KB, 245 visninger)
Filtype: jpg 12bess.jpg (42,9 KB, 244 visninger)

Sist redigert av noen : 23-08-16 kl 13:04.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat