Sv: Bøker lest i 2016
1. Harry Potter and the Goblet of Fire av J.K. Rowling
Åh, jeg har kost meg sånn med denne boka (delvis i romjula, men siden jeg ikke rakk å bli ferdig får den høre hjemme i 2016-tråden). I starten ble det riktignok litt langtekkelig, teksten kunne vært kortet ned mer, men når historien kom ordentlig igang ble det bra. Og jeg som hadde så sansen for Moody. Deilig med en bok uten den evinnelige Quidditchen også, jeg synes det er like drepende kjedelig som fotball og blir omtrent like sur av det.
2. Wuthering Heights av Emily Brontë
Det var på tide at jeg leste denne, og nå som jeg har brukt nesten hele helga i mitt eget lille WH-univers, sitter jeg igjen med at jeg fascineres av historien, men på et vis som er litt vanskelig å sette fingeren på. Det er jo en tragisk bukett av karakterer, uten at det gjør noe ekstraordinært inntrykk på meg. Men det er en ganske realistisk utvikling innenfor det lille miljøet på Wuthering Heights, synes jeg, og interessant nok. Jeg ser absolutt ingen sjarm i Heathcliff, og er etterpåklok-overrasket over at jeg vet at mange gjør det. Han irriterer meg ikke, men er jo en grusom figur. Catherine derimot, er utrolig irriterende, det samme er Linton. Siden jeg har lest en teori her inne om at de fleste som irriterer seg over Catherine liker Jane Eyre godt, må jeg selvfølgelig få lest den veldig snart (men er det mulig å ikke irritere seg over Catherine?).
3. Purity av Jonathan Franzen
Konklusjonen nå, når jeg klapper den sammen, er at jeg liker den. Underveis var jeg i tvil, spesielt var jeg skeptisk til fremstillingen av Andreas Wolf og det jeg tidvis synes blir for en for beskrivende måte å skrive på. På slutten ble historien sydd sammen på en måte jeg igrunnen fikk sansen for, og jeg synes kanskje spesielt at den har noen interessante kvinnelige karakterer. Håper boka blir valgt ut i en lesesirkeldiskusjon snart.[/quote]
4. Harry Potter and the Order of the Phoenix av J.K. Rowling
Sirius! Ellers venter jeg fortsatt på at Snape skal bli likanes, slik jeg har fått inntrykk av at han skal bli på et tidspunkt.
|